Во имя Отца и Сина и Св. Духа!

Триста години подир Христа Спасителя някои от християнските общини, заблуждавани от разни хора и секти, почнали да отдават един вид божествена почит, безразборно – и на добри , и на зли духове. Това водело към същинско идолопоклонство. Поради туй църквата свикала в Лаодикия събор, който осъдил тоя неправославен култ. Тогава бил установен и днешният празник, наречен събор на Архангела Михаила и другите безплътни сили. Знае се, че има девет ангелски чинове. Поради това било отредено тоя празник да се празнува на деветия месец от годината. Тоя месец е ноември, като се смята начало на годината м. март.
Днес като честваме с църковни песни и молитви тоя събор на ангелите, ние имаме добър повод да поговорим за тях. Това е твърде полезно за вярващите хора изобщо. Защото – ангелите са наши покровители и невидими ръководители в живота, пращани от Бога да послужат на желаещите да наследят спасение (Евр. 1:14). Особено полезно е да си припомним за службата на великите ангелски чиноначалници. За тях предимно нека да бъде нашата реч.
Главните предводители на небесното воинство се наричат архангели. Всичко, каквото се знае за тях, знае се от Свещеното Писание. То ни учи, че пълно равенство на небето има само между трите лица на живоначалната пресвета Троица. Всичките други безплътни небожители, при пълната си радост и взаимна любов, са подчинени на една неизменна иерархия. Това подчинение почива върху божествената сила на любовта, която е върховен закон в небесното царство.
Числото на ангелите е безбройно – тъмы темь – както говори Писанието. Но по слежебно назначение, те са разделени на девет чинове, с три иерархии. Към първата- висшата  иерархия са трите чинове: серафими, херувими и престоли. Те предстоят около престола на живоначалната Троица. Ангелите от средната иерархия се наричат: господства, сили и власти. А тия от низшата иерархия се наричат: начала, архангели и ангели.
Въпреки безбройното число на ангелите, на църквата са известни само седем главни техни чиноначалници. Св. Иоан Богослов, в своето откровение, като изрича на църквите мир и благодат от бога, изпраща им благословение и от седемте духове, които са пред Неговия престол (Апок. 1:4). А пък ангелът, който разговарял с праведния Товита, казал му: аз съм един от седемте ангели, които принасят молитвите на светците и влизат пред славата на Бога (Тов. 12:15). Дали само седем са великите ангелски началници, ние не знаем. Знае се обаче, че числото седем играе една основна роля и в духовното, и във вещественото царства. В благодатното царство ние виждаме седем дарове на Св. Дух. В царството на природата също тъй намираме седем лъчи на светлината, седем тонове на звука и пр.
Първият от великите ангелски чиноначалници се нарича архистратиг Михаил. Днешният празник е наречен на негово име: събор на архангела Михаила и другите безплътни сили. Някога един от ангелите – Денница (Люцифер) – възстанал срещу Бога Вседържителя. Това било момента, в който се появило злото и измяната. Денница увлякъл подире си много ангели от по-долните чинове. Тогава архангел Михаил, олицетворяващ доброто и верността, събрал верните ангелски чинове и излязъл срещу Денница. Борбата се завършила по мановението на Всесилния. Денница и неговите съмишленици били низвергнати от небето. Изгубили своята ангелска светлина и чистота, те уреждат в бездната на ада свое мрачно царство. Оттогава архистратиг Михаил, с верното ангелско воинство, не престава да се бори срещу тях за слава на Вседържителя и за спасение на Божията църква. На иконата той се изобразява с копие, или с меч в ръка, а под нозете му дракон, т.е. духа на злобата и завистта. Всички ангели, които Бог е отредил да се борят за мира и правдата и да внушават на хората вяра и вярност към Бога, се намират под началството на великия Михаила.
Вторият от великите ангелски чиноначалници се нарича Гавриил. Нему е отредено да бъде предвестник и служител на божиите чудеса. Във Ветхия завет той бил изпратен да извести на пророка Даниила бъдещите събития в света (Дан. 8:16). Той известява на престарелите Захария и Елисавета, че ще им се роди Иоан Предтеча. Гавриил известява на пресвета Дева Мария за безсеменното зачатие на Сина Божия. Гавриил утешава Спасителя в Гетсиманската градина. Той известява на пресвета Богородица за приближилото се нейно всечестно успение. На иконата архангел Гавриил повечето пъти е изобразен с райско цвете в ръка, което той някога е поднесъл на пресв. Дева Мария. Под негово началство се намират всички ангели, отредени да поддържат в хората силата на вярата, за която, по думите на Спасителя, няма нещо невъзможно.
Третият от седемте велики духове се нарича Рафаил, което значи: помощ и изцеление Божие. В Свещеното Писание има цяла книга, която ни разказва за него. Архангел Рафаил, в човешки образ, се явява в дома на праведния Товита, за да внесе там здраве и утеха. Много поучителни са следните негови думи, които той казва на Товита: „Добро дело е молитвата, придружена с пост, милостиня и правда, защото милостинята избавя от смърт и очистя от всеки грях. Когато ти се молеше с твоята снаха Сарра, аз възнасях думите на вашите молитви пред Бога. Когато ти погребваше мъртвите и правеше благотворителност, аз бях при тебе. И ето, сега Бог ме прати да излекувам тебе и твоята снаха. Аз съм Рафаил, един от седемте ангели, които възнасят молитвите на праведниците и възлизат пред славата на светаго Бога.“  (Тов. 12:8-15). И сега Рафаил и подчинените нему ангели винаги са готови да разнасят небесната помощ за здраве и сила на всички, които се молят за това, а още повече на тия, които са милосърдни и добротворци.
Четвъртият велик ангел се нарича Уриил, което значи : светлина или огън Божий. Това е началника на ангелите, отредени да просвещават умовете на хората и да им откриват научни тайни и знания. Уриил е ангелът на науката и знанието. Истинкото знание е от Бога, Който го праща на хората чрез своите служебни духове. Ние знаем, че много полезни открития в областта на науката са блясвали в ума на учените внезапно, сякаш по някакво откровение. Това е озарение от ангела на светлината и знанието. Но той открива само туй, що е полезно да знаят хората, и толкова, колкото са способни да знаят. Ученият библейски мъж Ездра молил Уриила да му открие тайната на божествената управа на света. Преди да ти отговоря на молбата, - казал му Уриил, - направи ти едно от следните три неща: или измери с везни тежестта на пламъка от огъня, или посочи де е началото на вярата, или върни вчерашния ден.  Ездра отговорил, че му е невъзможно да стори нито едно от тия неща. Тогава Уриил казал: ако бих те попитал: колко жилища има в сърцето морско, или колко жили има над небето, или пък де са границите на рая, ти, нали би ми отговорил: „в бездната не съм слизал, а в ада също, нито на небето някога съм възлизал“. Аз, обаче, те попитах само за огъня, вярата и деня, който ти си преживял, и за туй, без което ти не можеш. Но ти и на това не ми отговори. Прочее, ако ти и това, що е твое и което е с тебе от твоето детинство, не можеш да знаеш, то как твоят съсъд (твоят ограничен ум) ще може да вмести пътищата на Всевишнаго (3Езд.4:7-11). Това е един добър урок, който трябва най-добре да се помни от хората на науката. И трябва да знаят те, че, без божествения огън на вярата и любовта и без помощта на архангел Уриила, техните научни усилия могат да останат безплодни и познанията им безполезни.
Петият велик архангел се нарича Салафиил. Той, заедно с подчинените си ангели, е отреден да подгрейва и молитвено настройва човешките сърца. Нашите сърца често пъти са груби, молитвите ни кратки, слаби, хладни и дори нечисти. Причината е, че враждебните адски духове ни внушават греховни мисли и ни въвличат към гибелна насока. Салафиил, със своите ангели, може да ни освободи от това гибелно влияние, може да подгрее сърцата и подкрепи молитвите ни. На иконите той се изобразява като юноша, застанал в молитвено положение, с наведени долу очи и сложени кръстообразно на гърдите ръце.
Шестият велик архангел се нарича Ехудиил, което значи: хвала Божия. Неговата служба се състои в това да подкрепя и защищава, в името на св. Троица, всички хора, които работят и се трудят да служат в света с любов и правда за слава на Твореца. Хората изобщо срещат много пречки при извършване своето земно дело. Още повече срещат такива ония, които работят за благото на ближните и за прославата на Бога. Но и едните и другите ще преодоляват тия пречки при помощта на архангела Ехудиила и неговите ангели.
Най - сетне, седмият от седемте велики духове носи името: Варахиил, което значи: благословение Божие. Това е архангелът, който, или сам, или чрез подчинените му ангели, занася Божието благословение върху хората и народите. Чрез него се благославят домовете на християните, укрепва се семейното благоустройство. Чрез него идат Божиите благословии за изобилие на земните плодове, за успеха на честната търговия и честните занятия, изобщо за всяко частно и обществено предприятие.
Ето, това знае църквата за назначението на седемте велики духове, които имат достъп до престола на вечно промислителната и живоначална пресв. Троица. От всичко това се вижда, че това тяхно назначение е в неразривна връзка с нашето земно благополучие, следователно, и с нашата подготовка за вечността. Поради туй, като празнуваме събора на ангелските сили, трябва да си спомняме непрекъснатите подвизи, които великите техни чиноначалници извършват за благото на хората. Трябва да знаем, че те и сега безспирно биват изпращани да ни подкрепят в борбата ни с измяната и неправдата; да ни поднасят благи вести в живота; да церят нашите душевни и телесни болки; да просвещават нашите сърца с божествена любов и знания; да ни поддържат в добрите дела и праведния живот и да ни опазват от съблазните на злите адски духове...
Прочее, нека с благоговейна и молитвена признателност изразяваме нашата почит към светлите небожители и добри ангели Божии, които ежечасно се изпращат да послужат на всички, желаещи да наследят спасение (Евр. 1:14). Нека размишляваме и за нашето бъдещо събрание с тях. Защото с нас непременно ще бъде едно от двете: или разкаяни и приготвени ще влезем в събора на светлите небесни ангели, или закоравели в греха ще увеличим тълпата на падналите демони в геенната. А безспорно е, че всички желаем подир смъртта да влезем в обществото на блажените небожители. Затова нека о време се приготвяме за тяхното светло общество, като се стараем да живеем по евангелските заповеди и да придобиваме по-чисти ангелски мисли и по - благи ангелски чувства. Нека се молим на великите духове да ни ръководят по нашия жизнен път в правда и истина, та да се сподобим заедно с тях да славословим Господа Вседържителя во веки веков. А м и н.


Видински митрополит Неофит

Апел за дарения

 
Обични в Господа братя и сестри,
 
Във връзка с належащ спешен ремонт на покрива на Софийския митрополитски катедрален храм „Св. Вмчца Неделя“ храмовото духовенство и църковното настоятелство се обръщат към всички с просба за подпомагане на ремонта с парични дарения според възможностите Ви - дарения при храмовото духовенство или на обявената дарителска сметка: BG77 UNCR 7000 1514 0239 60.
 
Нека Божието благословение и благодат да бъде над всички Вас!
 
Ставрофорен иконом Николай Георгиев,
Председател на църковното настоятелство на Софийски митрополитски катедрален храм „Света Вмчца Неделя“
 
София 29.11.2021